20 il: milli dövlətçiliyin yeni mərhələsinə doğru (Fəlsəfi-sinergetik təhlil) III YAZI
Böyük siyasəti kiçik hisslərə, xırda mənfəətlərə bağlamaq olmaz.
Heydər ƏLİYEV,
Ümummilli lider
III məqalə
II MƏQALƏYƏ KEÇİD
Liderin siyasi ünsiyyət məharəti
İkinci məqalənin sonunda Prezident İlham Əliyevin 20 illik fəaliyyəti kontekstində ifadə etdiyimiz “siyasi məharəti, yüksək mənəvi keyfiyyətləri, kommunikasiya bacarığı sayəsində sadə insanlardan tutmuş dünyanın nüfuzlu şəxsiyyətlərinə kimi hər kəsin rəğbətini və hörmətini qazanaraq, həm ölkə daxilində, həm də beynəlxalq aləmdə böyük nüfuz əldə etmişdir” tezisinin fəlsəfi-sinergetik təhlilinin iki aspektinin vacibliyini vurğulamışdıq. Onlardan biri yeni siyasi mənaların liderlik fəaliyyətinin hansı sahəsində meydana gəlməsi, digəri isə liderin şəxsi ünsiyyət qabiliyyəti ilə əlaqəli idi.
Burada məsələnin iki tərəfi bizim üçün maraqlıdır: birincisi, siyasi lider hansı şərtlər ödənildikdə həm sadə insanların, həm də dünyanın nüfuzlu şəxsiyyətlərinin, o cümlədən, siyasi liderlərinin rəğbət və hörmətini qazana bilir, ikincisi, ölkə daxilində qazandığı nüfuzu ilə beynəlxalq aləmdəki nüfuzunu uyğunlaşdıra bilir. Fəlsəfi-sinergetik və siyasi-nəzəri baxımdan bunlar mürəkkəb məsələlərdir və ciddi əsaslandırma tələb edir. Onlara yeni siyasi mənaların meydana gəlməsinin sinergetikası prizmasından baxaq.
Öncə vurğulayaq ki, indiki tarixi mərhələdə bütün dünya dövlətləri üçün liderin ünsiyyət qabiliyyəti, onun kommunikativ imkanları dövlət başçısı–lider kontekstində ön plana çıxmışdır. Səbəb kimi müasir dövrdə liderlikdə qarşıya çıxan çətinliklər və qlobal geosiyasətin ziddiyyətləri göstərilir. Belə bir vəziyyət bütün dövlətlər üçün uğurlu liderin mövcudluğunu həyati əhəmiyyətli məsələ edir. Həmin bağlılıqda da liderin uğurlu olmasının önəmli şərtlərindən biri kimi onun ünsiyyət qabiliyyəti göstərilir.
Yəni indiki mürəkkəb, riskli, beynəlxalq hüququn tam işləmədiyi bir mərhələdə liderin ünsiyyət potensialı, ritorikası və bütövlükdə, kommunikabelliyi əhəmiyyətli rol oynayır. Dövlət başçısı–liderin daxili nüfuzu ilə beynəlxalq nüfuzu arasında harmoniya məsələsi də politoloji və fəlsəfi aspektlərdə bu prizmada aktuallıq kəsb edir. Həmin məqam müxtəlif politoloji və fəlsəfi tədqiqatlarda vurğulanır.
Araşdırmalar göstərir ki, İlham Əliyev yüksək ünsiyyət qabiliyyəti və bütövlükdə, geniş kommunikabelliyi sayəsində güclü dövlətin güclü liderini xarakterizə edən bütün komponentləri üzvi surətdə birləşdirərək, hər bir fəaliyyət istiqamətində möhtəşəm uğurlar əldə etmişdir. Bu tezisi təsdiq edən konkret faktlar yeni siyasi mənalar formasında bizim liderin “siyasi interfeys zonasında kommunikativ fəaliyyəti” adlandırdığımız sahədə meydana gəlir. Biz “interfeys” (“vasitəçi zona”, “aralıq sahə”) anlayışının izahını öncəki məqalələrdə vermişik. Bu, liderin həm daxili, həm də beynəlxalq miqyaslarda fəaliyyətinin dinamikasının və praktiki nəticələrinin ifadəsidir. Həmin aspektdə bizim akademik İsa Həbibbəylinin ümummilli liderliyin kriteriyaları kimi liderliyin missiyası və miqyası anlayışlarına maraq göstərməyimizin səbəbi aydın olur. Liderin siyasi interfeys zonasında nümayiş etdirdiyi fəaliyyət miqyası və bu fəaliyyətin missiyası yeni siyasi mənalar yaratmaq potensialını müəyyən edir.
Bu yanaşma çərçivəsində Prezident İlham Əliyevin 20 illik fəaliyyətinin liderlik aspektində mühüm olan bir sıra fəlsəfi məqamları konkretləşdirmək mümkündür. Hər şeydən öncə, liderliyin miqyası və missiyası kontekstində İlham Əliyevin fəaliyyətini lider-ardıcılları-nəticə miqyasından daha geniş olan lider-cəmiyyət-milli, regional, qlobal kontekstlərin harmoniyası-nəticə miqyasında dərk etmək doğru olardı. Biz milli liderlərin fəaliyyətlərinin müasir mərhələdə adekvat fəlsəfi dərki üçün bu cür miqyasın fəlsəfi-elmi əsaslarını təhlil etməyə cəhd göstərmişik.
Belə yanaşma, bütövlükdə, bir sıra filosofların və politoloqların, ümumiyyətlə, liderliyin XXI əsrin tələblərinə uyğun fəlsəfi və siyasi-nəzəri dərki üçün mövcud liderlik təlimlərinin keyfiyyətcə yeniləşməsi zərurətini vurğulamaları ilə bağlıdır. Bütün bunlar İlham Əliyevin 20 illik fəaliyyətinin məzmunu, mahiyyəti, məqsədləri, miqyası və missiyası kontekstində Prezidentin liderliyinə fərqli fəlsəfi-elmi və politoloji meyarlarla yanaşmamıza ciddi əsaslar verir.
Bilirik ki, “siyasi interfeys zonasında yeni siyasi mənaların yaranması” kimi ifadələr xeyli mürəkkəb məzmuna malikdir. Lakin məhz bu cür yeni anlayışların fonunda İlham Əliyevin fəaliyyətinin siyasi aspektdə yeniliyini real olaraq fəlsəfi və politoloji adekvatlıqla dərk etmək mümkündür. Prezidentin fəaliyyəti o dərəcədə geniş miqyasa və dərin missiyaya malikdir ki, onların dərki yanaşmalarda yenilik tələb edir.
Bu prinsipial mövqedən son 20 illik fəaliyyətdə İlham Əliyevin yaratdığı yeni siyasi mənalarda Prezidentin yüksək ünsiyyət qabiliyyətinin siyasi-diplomatik aspektdə böyük səmərə verdiyini görürük. İlham Əliyev Avrasiya məkanında yeganə liderdir ki, Türkiyə, Rusiya, İran, ABŞ, Çin, Aİ ölkələri başçıları ilə siyasi dialoq qura bilmişdir. Prezidentin siyasi fəaliyyəti başqa ölkələrin siyasi liderləri ilə qarşılıqlı ünsiyyətdə siyasi məzmunla siyasi ritorikanı yüksək səviyyədə uyğunlaşdırması ilə yaddaşlarda qalmaqdadır.
Bu cür kommunikabellik Azərbaycan Prezidentinə 2003-cü ildən bu günə kimi nəzərdə tutduğu bütün prinsipial layihələri reallaşdırmağa imkan vermişdir. Bu proses daimi olaraq siyasi interfeys zonasında İlham Əliyevin yeni siyasi mənalar yaratması fonunda reallaşmışdır. Onu da vurğulayaq ki, İlham Əliyevin fəaliyyətində siyasi interfeys zonası həm nəzəri-politoloji, həm də praktiki-təcrübi müstəvidə eyni dərəcədə öz ifadəsini tapmışdır. Burada İlham Əliyevin digər liderlərlə dialoqda yaratdığı yeni siyasi mənaların bir neçə parametri özünü göstərmişdir. Onların sırasında yeni daxili sosial-mədəni-ideoloji dəyərlər (Azərbaycançılığın məzmunca daha da zənginləşdirilməsinin konkret nümunələri, məsələn, “biz birlikdə güclüyük”, “bir millət, iki dövlət”, “Qarabağ Azərbaycandır!” kəlamları, Azərbaycan cəmiyyətində multikultural dəyərlərin dövlət siyasəti səviyyəsinə yüksəldilməsi), yeni geosiyasi dəyərlər (məsələn, “Bakı prosesi”, Humanitar Bakı Forumu, Azərbaycanın Cənubi Qafqazın geosiyasi, nəqliyyat-loqistika və energetik “kəsişmə məkanı”na çevrilməsi), yeni əməkdaşlıq formatları (İlham Əliyevin təşəbbüsü ilə ikitərəfli, üçtərəfli, dördtərəfli regional əməkdaşlıq formatları), nəqliyyat-loqistika, enerji, informasiya, sərmayə qoyuluşu, enerji təhlükəsizliyinin milli təhlükəsizliklə sıx əlaqələndirilməsi, qlobal layihələrin regional reallıqlarla uyğunlaşdırılması, yeni texnologiyaların ixtirası və tətbiqi üzrə əməkdaşlığın optimallaşdırılması, regional və qlobal təşkilatlarda fəaliyyət mexanizmləri əsasında enerji, milli, regional və qlobal təhlükəsizliyin təminatı üçün yeni siyasi-diplomatik və praktiki fəaliyyət dəyərlərinin yaradılması xüsusi yer tutur. Bu punktların hər birinin Prezidentin yaratdığı yeni siyasi mənalar kontekstində fəlsəfi-sinergetik anlamları və dövlətçilik baxımından oynadıqları rol üzərində ayrıca dayanmağa ehtiyac vardır.
Yeni ideoloji dəyərlər
Bu məqam Azərbaycan Prezidentinin 20 illik fəaliyyətinin fəlsəfəsinin özəyini təşkil edir. Belə ki, İlham Əliyev dövlət başçısı və milli lider kimi həmişə Azərbaycan cəmiyyəti və müstəqil dövlətinin milli maraqları, onların inkişafını təmin edən şərtlərin ödənməsi, dövlət və toplum olaraq böyük güc halına gəlməsini fəaliyyətinin əsasında görmüşdür. Bu məqam siyasi varisliklə yanaşı, hər situasiyada vurğulanan dəyərlər naminə kreativ addımlar atmağı da özündə ehtiva etməkdədir. Deməli, fəlsəfi anlamda İlham Əliyevin liderliyinin yeni siyasi mənalarında Azərbaycanın “bir millət, iki dövlət” və siyasi varislik prinsipləri çərçivəsində güclü müstəqil dövlət və güclü cəmiyyət olması mərkəzi yer tutmuşdur. Fəlsəfi-sinergetik kontekstdə obrazlı ifadə etsək, İlham Əliyevin fəaliyyətinin siyasi interfeys sahəsi güclü müstəqil dövlət və güclü toplum quruculuğunun əhatə etdiyi siyasi, geosiyasi, geoiqtisadi, təhlükəsizlik, mədəni, mənəvi-əxlaqi, diplomatik sərhədləri daxilindədir. Məhz bu sistemli, risklərlə dolu, yüksək dinamikaya malik, ziddiyyətli, müxtəlif təsirlərin özünü göstərdiyi “siyasi fəaliyyətin interfeys zonası”nda Azərbaycan Prezidenti səmərə verən yeni siyasi, sosial, mədəni, ideoloji, aksioloji dəyərlər (mənalar) yarada bilmişdir. Bu özəllik İlham Əliyevi regional və qlobal miqyaslarda lider kimi çox fərqləndirir!
Bu prizmadan baxanda azərbaycançılığın məzmunca daha da zənginləşdirilməsinin konkret nümunələri kimi “biz birlikdə güclüyük”, “bir millət, iki dövlət”, “Qarabağ Azərbaycandır!”, “dəmir yumruq”, “sən azadsan, Şuşa”, “biz qayıtdıq, Şuşa”, “ata vəsiyyətinə tam əməl etdim” kimi kəlamların yeni siyasi mənalar qismində anlamı aydınlaşır.
Belə ki, İlham Əliyev XXI əsrin əvvəllərindən azərbaycançılığı iki aspektdə – daxili sosial-siyasi, ideoloji, mənəvi, mədəni, psixoloji birliyi daha da gücləndirmək və xalqı (cəmiyyəti) dövlətin ərazi bütövlüyünü bərpa etmək naminə yeni səfərbərlik səviyyəsinə yüksəltmək istiqamətlərində inkişaf etdirmişdir. Burada yeni siyasi məna dövlət ideologiyasının konkret zaman kəsiyində dəqiq və strateji faydası olacaq hədəflərə yönəldilməsindən ibarətdir. Bunun üçün İlham Əliyev lider–cəmiyyət kontekstində bütövlükdə, toplumla (yuxarıda vurğuladığımız lider–cəmiyyət qarşılıqlı əlaqəsi çərçivəsində) çox ciddi işləmişdir, insanlara inam, iradə, əminlik, öz dövlətinə arxalana bilmə kimi duyğular aşılamışdır. Dövlət başçısı bu fəaliyyətinin əsas hədəfi və məzmununu bir neçə dəfə gənclərlə bağlı söylədiyi fikirlərdə ifadə etmişdir. Prezident vurğulamışdır ki, indi Qarabağı azad edən gənclər mənim Prezidentlik dövrümdə dünyaya gəlmişlər. Yəni onlar yaradılan daxili siyasi, ideoloji, mənəvi, mədəni və s. şəraitdə vətənpərvər ruhda tərbiyə olunmuşlar ki, bu da çox qiymətli yeni siyasi mənadır!
İlham Əliyevin vurğuladığı həmin prosesdə Azərbaycan cəmiyyətində multikultural dəyərlərin dövlət siyasəti səviyyəsinə yüksəldilməsi ayrıca yer tutur və rolu əvəzedilməzdir. Məsələ ondan ibarətdir ki, İlham Əliyev cəmiyyətin bütün təbəqələri ilə ünsiyyətdə onları vahid Azərbaycan xalqının, mədəniyyətinin, mənəvi-əxlaqi dəyərlərinin eyni hüquqlu təmsilçiləri olduqlarına inandırmışdır. Bunu Prezident şəxsi davranış nümunələri ilə sübut etmişdir! Tədqiqatçıların fikrincə, müasir mərhələdə liderin şəxsiyyət kimi legitimliyinin əsas şərti şəxsi nümunədir!
Deməli, İlham Əliyevin multikulturalizm konsepsiyasında aparıcı rolu Azərbaycan cəmiyyətinin tamlığının, bütövlüyünün təmini və bu keyfiyyətdə daxili ziddiyyətsiz inkişaf edə bilmə potensialının daim reallaşması oynayır. Multikulturalizm bu anlamda hər kəsin istədiyini edə bilməsi kimi deyil, dövlətçilik maraqlarının üstün tutulduğu bir şəraitdə hər bir vətəndaşın toplumun birliyi, tamlığı və inkişafı üçün eyni hüquqlara sahib olmasını nəzərdə tutur. Buna mədəniyyət, dövlət və hakimiyyət–xalq birliyi də demək olar. Onun başlıca hədəfi isə XXI əsrin kreativ vətəndaş cəmiyyətini yaratmaqdan ibarətdir!
Lakin İlham Əliyev liderliyində yeni daxili sosial-mədəni-ideoloji dəyərlərin (mənaların) yaradılması bunlarla məhdudlaşmır. Dünya liderlik təcrübəsində nadir sayıla biləcək və dərin fəlsəfi, siyasi-nəzəri anlamı olan daha bir xüsusiyyət də vardır. Məsələ ondan ibarətdir ki, İlham Əliyevin daxil üçün nəzərdə tutulmuş yeni siyasi mənaları real olaraq milli dövlətin sərhədlərini aşaraq regional və qlobal miqyaslarda yeni mənaların yaradılması prosesinə ciddi təsir göstərmişdir. Həmin məqam İlham Əliyevin yeni lider kimi əvəzolunmaz siyasi-diplomatik və xarizmatik özəlliyini təşkil edir (onu şəkilləşdirir, məzmunlaşdırır). Fəlsəfi-sinergetik kontekstdə obrazlı ifadə etsək, İlham Əliyev Avrasiya məkanında yeganə liderdir ki, daxili yeni siyasi mənaları sistemli, səmərəli və konkret nəticə verə biləcək konsepsiya statusunda dövlətlərarası münasibətlərin təşkili, mexanizmləri və məzmunu miqyasına nəzəri və praktiki proyeksiya edə bilmişdir!
Bunun üçün Azərbaycan Prezidenti öz siyasi fəaliyyət interfeys sahəsini daha da genişləndirmişdir. Konkret olaraq, İlham Əliyev Azərbaycanın lideri kimi fəaliyyəti ilə regional və beynəlxaq təşkilatlarda Azərbaycanın liderliyini təmin edə biləcək siyasi, diplomatik əməkdaşlığın praktiki formatlarını tətbiq etməyin mexanizmlərini sinxronlaşdırmışdır. Bu faktorlar Azərbaycana liderliklə Azərbaycanın liderliyinin İlham Əliyev siyasi fəaliyyətinin interfeys sahəsində mühüm yeni geosiyasi, lideroloji və siyasi-diplomatik mənalarından biridir. Hələlik Avrasiyada bu nəticəyə kimsə nail ola bilməmişdir.
Yuxarıdakı təhlildən belə nəticə hasil olur ki, İlham Əliyev daxili yeni siyasi mənaları konsepsiya statusunda dövlətlərarası münasibətlərə uğurlu proyeksiya etmək üçün regional və beynəlxalq təşkilatlarda, bir sıra qlobal xarakterli layihələrdə Azərbaycanın liderliyini (ən azından aparıcılığını) təmin etməyi əsas mexanizm kimi götürmüşdür. Bu seçimin səmərəsi göz qabağındadır! Azərbaycan Cənubi Qafqazın regional lideri və bir sıra regional və qlobal təşkilatların (Qoşulmama Hərəkatı, Türk Dövlətləri Təşkilatı) aparıcı dövləti kimi beynəlxalq aləmdə öz yerini möhkəmlətmişdir.
Beləliklə, İlham Əliyevin yeni daxili sosial-mədəni-ideoloji dəyərlərin (mənaların) yaradılması istiqamətində gördüyü işlər iki mühüm tezisi formalaşdırmağa imkan verir. Birincisi, Prezident İlham Əliyev azərbaycançılıq ideologiyasını daha da zənginləşdirdi, Azərbaycan xalqının, dünya azərbaycanlılarının vahid ideya ətrafında daha sıx birliyini, milli həmrəyliyimizi təmin etdi. İkincisi, İlham Əliyev daxili yeni siyasi mənaların (dəyərlərin) beynəlxalq miqyasda nəzəri və praktiki tətbiq edilə bilməsi üçün onları daha geniş geosiyasi, siyasi, diplomatik, iqtisadi məkana proyeksiya edə bildi. Bu zaman bir siyasi lider kimi konkret olaraq regional və qlobal təşkilatlarda fəaliyyəti proyeksiyanın əsas mexanizmlərindən birinə çevirdi!
Bununla biz Prezidentin 20 illik fəaliyyətinin dinamikasına daha geniş kontekstdə fəlsəfi yanaşmaq üçün elmi və metodoloji əsas əldə etmiş oluruq.
Yeni geosiyasi dəyərlər
Cəmiyyət və dövlətin daxili vəziyyəti üçün yaradılan yeni siyasi mənaların mühüm proyeksiya istiqamətlərindən birini Azərbaycan Prezidentinin regional və qlobal miqyaslarda fəaliyyət üçün yaratdığı yeni geosiyasi dəyərlər təşkil edir. Həmin dəyərlər (yeni mənalar) sırasında “Bakı prosesi”ni, Humanitar Bakı Forumunu, Azərbaycanın Cənubi Qafqazın geosiyasi, nəqliyyat-loqistika və energetik “kəsişmə məkanı”na çevrilməsini, Qafqaz platformasını, “3+3” formatını, Avropa İttifaqı ilə imzalanan müxtəlif əməkdaşlıq sazişləri çərçivəsində yaradılan əməkdaşlıq formatlarını və digərlərini göstərmək olar.
Bu dəyərlər, sadəcə olaraq, Prezidentin təşəbbüsü və fəallığı ilə yaradılan geosiyasi mahiyyətli nəzəri-siyasi strukturlar deyildir. Onların dərin daxili məntiqi və konkret geosiyasi hədəfləri mövcuddur. Deyək ki, “Bakı prosesi” siyasi-diplomatik müstəvidə dünyanın çox sayda siyasətçisini, liderini, mütəxəssisini, KİV nümayəndələrini, iş adamlarını, diplomatlarını aktual regional və qlobal geosiyasət problemləri üzrə vahid platformada müzakirəyə cəlb etməyi nəzərdə tutmuşdur. Bu platforma çərçivəsində keçirilən tədbirlər göstərmişdir ki, “Bakı prosesi” həm Azərbaycanın mühüm məsələlərdə geosiyasi duruşunu, həm regional miqyasda bir sıra qüvvələrin pozucu fəaliyyətini, həm də qlobal miqyasda qarşılıqlı faydalı əməkdaşlığın konkret aspektlərini anlamaqda olduqca faydalıdır. Bu çərçivədə aparılan müzakirələr müxtəlif sferaların ortaq geosiyasi baxış bucağına gətirilməsi üçün səmərə vermişdir.
Eyni məntiqlə Bakı Beynəlxalq Humanitar Forumu haqqında fikir bildirmək olar. Bu forum Avrasiya məkanında siyasətdə humanitarlığı, humanizmi, qarşılıqlı yardımlaşmanı, insanlar üçün humantiar aspektin təmin edilməsinin böyük əhəmiyyətini anlamaq, yenidən dəyərləndirmək və praktiki tətbiq etmək baxımından mühüm yenilikdir. Bakı forumu böhranlı situasiyalarda (məsələn, pandemiya mərhələsində) çoxlu sayda siyasətçi, diplomat, iş adamı və s. sahənin təmsilçiləri üçün mayak rolunu oynamışdır. Siyasətdə humanitarlığın İlham Əliyev nümunəsinin milyonlara anladılmasında vacib faktor olmuşdur.
Azərbaycanın Cənubi Qafqazın geosiyasi, nəqliyyat-loqistika və energetik “kəsişmə məkanı”na çevrilməsi ayrıca təhlilə ehtiyacı olan geniş mənalı yeni dəyərdir. Bu, İlham Əliyevin dövlət başçısı–lider kimi şəxsi liderliyinin regional miqyasda dövlətin liderliyini təmin etmək fəaliyyətinə müncər edilməsidir. İlham Əliyevin bu nümunəsi də nadir hallarda rast gəlinən məqamdır. Məsələ ondan ibarətdir ki, hazırda dünyanın çox sayda filosof və politoloqları şəxsi liderliklə dövlət liderliyi arasında bir-birini qarşılıqlı tamamlamanın vahid kriteriyalarını müəyyən edə bilmirlər. Deyək ki, ABŞ-ın dövlət kimi liderliyini onun prezidentinin liderliyi təmin edə bilmir. Baxmayaraq ki, ekspertlər Amerika Prezidentini, məsələn, Donald Trampı güclü lider kimi təqdim edirdilər. Arçi Braun bu aspekti yaxşı təhlil etmişdir və göstərmişdir ki, söhbət faktiki olaraq şəxsi liderliklə dövlət liderliyi arasında yaranmış “uçurum”dan gedir. Cəmiyyətin güclü saydığı lider dövləti lider edə bilmir.
Eyni vəziyyət müasir Avropa siyasi-politoloji fikrində yer alır. Avropalı araşdırmaçılar bütövlükdə Avropada liderlikdə ciddi böhranın meydana gəldiyini və hələ vəziyyətdən çıxış yolunun tapılmadığını vurğulayırlar. Onlar problemi məhz Avropada dövləti lider edə biləcək elə güclü liderin yoxluğu kontesktində qoyurlar. Bunu Böyük Britaniya, Fransa və Almaniya nümunəsində izah edirlər. Bu güclü dövlətlərdə özlərini güclü hesab edən liderlər praktikada dövlətlərini lider edə bilməmişlər və bu məsələ üzərində bir-biri ilə çəkişməkdədirlər.
Beləliklə, milli, regional və qlobal miqyaslarda uğurlu liderliyin fəlsəfi-sinergetik təhlil etdikdə İlham Əliyevin yeni siyasi dəyərlər (mənalar) yaratmaq kontekstində, sözün həqiqi mənasında, siyasi inqilabi sıçrayış etdiyinə tam əmin oluruq. Bu siyasi liderlik reallığının fonunda öncəki məqalədə vurğuladığımız mühüm tezislərdən olan - “...2003-2023-cü illər... Azərbaycan xalqının həyatında silsilə qələbələr, misli görünməmiş yüksəliş və tərəqqi illəri olmuşdur”, cümləsinin fəlsəfi-sinergetik və praktiki-siyasi anlamı daha geniş spektrdə işıqlanmış olur. Bu qənaətin işığında İlham Əliyev liderliyinin yeni siyasi mənaları (və ya dəyərləri) kimi daxili siyasi yeniliyi konsepsiya statusunda proyeksiyasının məntiqi fonunda Qafqaz platforması, “3+3” formatı və Avropa İttifaqı ilə imzalanan müxtəlif əməkdaşlıq sazişləri çərçivəsində yaradılan əməkdaşlıq formatlarının təhlilinə çalışaq.
(Davamı var)
Füzuli QURBANOV,
XQ-nin analitiki,fəlsəfə elmləri doktoru
"Xalqqazeti.az"
Heydər ƏLİYEV,
Ümummilli lider
III məqalə
II MƏQALƏYƏ KEÇİD
Liderin siyasi ünsiyyət məharəti
İkinci məqalənin sonunda Prezident İlham Əliyevin 20 illik fəaliyyəti kontekstində ifadə etdiyimiz “siyasi məharəti, yüksək mənəvi keyfiyyətləri, kommunikasiya bacarığı sayəsində sadə insanlardan tutmuş dünyanın nüfuzlu şəxsiyyətlərinə kimi hər kəsin rəğbətini və hörmətini qazanaraq, həm ölkə daxilində, həm də beynəlxalq aləmdə böyük nüfuz əldə etmişdir” tezisinin fəlsəfi-sinergetik təhlilinin iki aspektinin vacibliyini vurğulamışdıq. Onlardan biri yeni siyasi mənaların liderlik fəaliyyətinin hansı sahəsində meydana gəlməsi, digəri isə liderin şəxsi ünsiyyət qabiliyyəti ilə əlaqəli idi.
Burada məsələnin iki tərəfi bizim üçün maraqlıdır: birincisi, siyasi lider hansı şərtlər ödənildikdə həm sadə insanların, həm də dünyanın nüfuzlu şəxsiyyətlərinin, o cümlədən, siyasi liderlərinin rəğbət və hörmətini qazana bilir, ikincisi, ölkə daxilində qazandığı nüfuzu ilə beynəlxalq aləmdəki nüfuzunu uyğunlaşdıra bilir. Fəlsəfi-sinergetik və siyasi-nəzəri baxımdan bunlar mürəkkəb məsələlərdir və ciddi əsaslandırma tələb edir. Onlara yeni siyasi mənaların meydana gəlməsinin sinergetikası prizmasından baxaq.
Öncə vurğulayaq ki, indiki tarixi mərhələdə bütün dünya dövlətləri üçün liderin ünsiyyət qabiliyyəti, onun kommunikativ imkanları dövlət başçısı–lider kontekstində ön plana çıxmışdır. Səbəb kimi müasir dövrdə liderlikdə qarşıya çıxan çətinliklər və qlobal geosiyasətin ziddiyyətləri göstərilir. Belə bir vəziyyət bütün dövlətlər üçün uğurlu liderin mövcudluğunu həyati əhəmiyyətli məsələ edir. Həmin bağlılıqda da liderin uğurlu olmasının önəmli şərtlərindən biri kimi onun ünsiyyət qabiliyyəti göstərilir.
Yəni indiki mürəkkəb, riskli, beynəlxalq hüququn tam işləmədiyi bir mərhələdə liderin ünsiyyət potensialı, ritorikası və bütövlükdə, kommunikabelliyi əhəmiyyətli rol oynayır. Dövlət başçısı–liderin daxili nüfuzu ilə beynəlxalq nüfuzu arasında harmoniya məsələsi də politoloji və fəlsəfi aspektlərdə bu prizmada aktuallıq kəsb edir. Həmin məqam müxtəlif politoloji və fəlsəfi tədqiqatlarda vurğulanır.
Araşdırmalar göstərir ki, İlham Əliyev yüksək ünsiyyət qabiliyyəti və bütövlükdə, geniş kommunikabelliyi sayəsində güclü dövlətin güclü liderini xarakterizə edən bütün komponentləri üzvi surətdə birləşdirərək, hər bir fəaliyyət istiqamətində möhtəşəm uğurlar əldə etmişdir. Bu tezisi təsdiq edən konkret faktlar yeni siyasi mənalar formasında bizim liderin “siyasi interfeys zonasında kommunikativ fəaliyyəti” adlandırdığımız sahədə meydana gəlir. Biz “interfeys” (“vasitəçi zona”, “aralıq sahə”) anlayışının izahını öncəki məqalələrdə vermişik. Bu, liderin həm daxili, həm də beynəlxalq miqyaslarda fəaliyyətinin dinamikasının və praktiki nəticələrinin ifadəsidir. Həmin aspektdə bizim akademik İsa Həbibbəylinin ümummilli liderliyin kriteriyaları kimi liderliyin missiyası və miqyası anlayışlarına maraq göstərməyimizin səbəbi aydın olur. Liderin siyasi interfeys zonasında nümayiş etdirdiyi fəaliyyət miqyası və bu fəaliyyətin missiyası yeni siyasi mənalar yaratmaq potensialını müəyyən edir.
Bu yanaşma çərçivəsində Prezident İlham Əliyevin 20 illik fəaliyyətinin liderlik aspektində mühüm olan bir sıra fəlsəfi məqamları konkretləşdirmək mümkündür. Hər şeydən öncə, liderliyin miqyası və missiyası kontekstində İlham Əliyevin fəaliyyətini lider-ardıcılları-nəticə miqyasından daha geniş olan lider-cəmiyyət-milli, regional, qlobal kontekstlərin harmoniyası-nəticə miqyasında dərk etmək doğru olardı. Biz milli liderlərin fəaliyyətlərinin müasir mərhələdə adekvat fəlsəfi dərki üçün bu cür miqyasın fəlsəfi-elmi əsaslarını təhlil etməyə cəhd göstərmişik.
Belə yanaşma, bütövlükdə, bir sıra filosofların və politoloqların, ümumiyyətlə, liderliyin XXI əsrin tələblərinə uyğun fəlsəfi və siyasi-nəzəri dərki üçün mövcud liderlik təlimlərinin keyfiyyətcə yeniləşməsi zərurətini vurğulamaları ilə bağlıdır. Bütün bunlar İlham Əliyevin 20 illik fəaliyyətinin məzmunu, mahiyyəti, məqsədləri, miqyası və missiyası kontekstində Prezidentin liderliyinə fərqli fəlsəfi-elmi və politoloji meyarlarla yanaşmamıza ciddi əsaslar verir.
Bilirik ki, “siyasi interfeys zonasında yeni siyasi mənaların yaranması” kimi ifadələr xeyli mürəkkəb məzmuna malikdir. Lakin məhz bu cür yeni anlayışların fonunda İlham Əliyevin fəaliyyətinin siyasi aspektdə yeniliyini real olaraq fəlsəfi və politoloji adekvatlıqla dərk etmək mümkündür. Prezidentin fəaliyyəti o dərəcədə geniş miqyasa və dərin missiyaya malikdir ki, onların dərki yanaşmalarda yenilik tələb edir.
Bu prinsipial mövqedən son 20 illik fəaliyyətdə İlham Əliyevin yaratdığı yeni siyasi mənalarda Prezidentin yüksək ünsiyyət qabiliyyətinin siyasi-diplomatik aspektdə böyük səmərə verdiyini görürük. İlham Əliyev Avrasiya məkanında yeganə liderdir ki, Türkiyə, Rusiya, İran, ABŞ, Çin, Aİ ölkələri başçıları ilə siyasi dialoq qura bilmişdir. Prezidentin siyasi fəaliyyəti başqa ölkələrin siyasi liderləri ilə qarşılıqlı ünsiyyətdə siyasi məzmunla siyasi ritorikanı yüksək səviyyədə uyğunlaşdırması ilə yaddaşlarda qalmaqdadır.
Bu cür kommunikabellik Azərbaycan Prezidentinə 2003-cü ildən bu günə kimi nəzərdə tutduğu bütün prinsipial layihələri reallaşdırmağa imkan vermişdir. Bu proses daimi olaraq siyasi interfeys zonasında İlham Əliyevin yeni siyasi mənalar yaratması fonunda reallaşmışdır. Onu da vurğulayaq ki, İlham Əliyevin fəaliyyətində siyasi interfeys zonası həm nəzəri-politoloji, həm də praktiki-təcrübi müstəvidə eyni dərəcədə öz ifadəsini tapmışdır. Burada İlham Əliyevin digər liderlərlə dialoqda yaratdığı yeni siyasi mənaların bir neçə parametri özünü göstərmişdir. Onların sırasında yeni daxili sosial-mədəni-ideoloji dəyərlər (Azərbaycançılığın məzmunca daha da zənginləşdirilməsinin konkret nümunələri, məsələn, “biz birlikdə güclüyük”, “bir millət, iki dövlət”, “Qarabağ Azərbaycandır!” kəlamları, Azərbaycan cəmiyyətində multikultural dəyərlərin dövlət siyasəti səviyyəsinə yüksəldilməsi), yeni geosiyasi dəyərlər (məsələn, “Bakı prosesi”, Humanitar Bakı Forumu, Azərbaycanın Cənubi Qafqazın geosiyasi, nəqliyyat-loqistika və energetik “kəsişmə məkanı”na çevrilməsi), yeni əməkdaşlıq formatları (İlham Əliyevin təşəbbüsü ilə ikitərəfli, üçtərəfli, dördtərəfli regional əməkdaşlıq formatları), nəqliyyat-loqistika, enerji, informasiya, sərmayə qoyuluşu, enerji təhlükəsizliyinin milli təhlükəsizliklə sıx əlaqələndirilməsi, qlobal layihələrin regional reallıqlarla uyğunlaşdırılması, yeni texnologiyaların ixtirası və tətbiqi üzrə əməkdaşlığın optimallaşdırılması, regional və qlobal təşkilatlarda fəaliyyət mexanizmləri əsasında enerji, milli, regional və qlobal təhlükəsizliyin təminatı üçün yeni siyasi-diplomatik və praktiki fəaliyyət dəyərlərinin yaradılması xüsusi yer tutur. Bu punktların hər birinin Prezidentin yaratdığı yeni siyasi mənalar kontekstində fəlsəfi-sinergetik anlamları və dövlətçilik baxımından oynadıqları rol üzərində ayrıca dayanmağa ehtiyac vardır.
Yeni ideoloji dəyərlər
Bu məqam Azərbaycan Prezidentinin 20 illik fəaliyyətinin fəlsəfəsinin özəyini təşkil edir. Belə ki, İlham Əliyev dövlət başçısı və milli lider kimi həmişə Azərbaycan cəmiyyəti və müstəqil dövlətinin milli maraqları, onların inkişafını təmin edən şərtlərin ödənməsi, dövlət və toplum olaraq böyük güc halına gəlməsini fəaliyyətinin əsasında görmüşdür. Bu məqam siyasi varisliklə yanaşı, hər situasiyada vurğulanan dəyərlər naminə kreativ addımlar atmağı da özündə ehtiva etməkdədir. Deməli, fəlsəfi anlamda İlham Əliyevin liderliyinin yeni siyasi mənalarında Azərbaycanın “bir millət, iki dövlət” və siyasi varislik prinsipləri çərçivəsində güclü müstəqil dövlət və güclü cəmiyyət olması mərkəzi yer tutmuşdur. Fəlsəfi-sinergetik kontekstdə obrazlı ifadə etsək, İlham Əliyevin fəaliyyətinin siyasi interfeys sahəsi güclü müstəqil dövlət və güclü toplum quruculuğunun əhatə etdiyi siyasi, geosiyasi, geoiqtisadi, təhlükəsizlik, mədəni, mənəvi-əxlaqi, diplomatik sərhədləri daxilindədir. Məhz bu sistemli, risklərlə dolu, yüksək dinamikaya malik, ziddiyyətli, müxtəlif təsirlərin özünü göstərdiyi “siyasi fəaliyyətin interfeys zonası”nda Azərbaycan Prezidenti səmərə verən yeni siyasi, sosial, mədəni, ideoloji, aksioloji dəyərlər (mənalar) yarada bilmişdir. Bu özəllik İlham Əliyevi regional və qlobal miqyaslarda lider kimi çox fərqləndirir!
Bu prizmadan baxanda azərbaycançılığın məzmunca daha da zənginləşdirilməsinin konkret nümunələri kimi “biz birlikdə güclüyük”, “bir millət, iki dövlət”, “Qarabağ Azərbaycandır!”, “dəmir yumruq”, “sən azadsan, Şuşa”, “biz qayıtdıq, Şuşa”, “ata vəsiyyətinə tam əməl etdim” kimi kəlamların yeni siyasi mənalar qismində anlamı aydınlaşır.
Belə ki, İlham Əliyev XXI əsrin əvvəllərindən azərbaycançılığı iki aspektdə – daxili sosial-siyasi, ideoloji, mənəvi, mədəni, psixoloji birliyi daha da gücləndirmək və xalqı (cəmiyyəti) dövlətin ərazi bütövlüyünü bərpa etmək naminə yeni səfərbərlik səviyyəsinə yüksəltmək istiqamətlərində inkişaf etdirmişdir. Burada yeni siyasi məna dövlət ideologiyasının konkret zaman kəsiyində dəqiq və strateji faydası olacaq hədəflərə yönəldilməsindən ibarətdir. Bunun üçün İlham Əliyev lider–cəmiyyət kontekstində bütövlükdə, toplumla (yuxarıda vurğuladığımız lider–cəmiyyət qarşılıqlı əlaqəsi çərçivəsində) çox ciddi işləmişdir, insanlara inam, iradə, əminlik, öz dövlətinə arxalana bilmə kimi duyğular aşılamışdır. Dövlət başçısı bu fəaliyyətinin əsas hədəfi və məzmununu bir neçə dəfə gənclərlə bağlı söylədiyi fikirlərdə ifadə etmişdir. Prezident vurğulamışdır ki, indi Qarabağı azad edən gənclər mənim Prezidentlik dövrümdə dünyaya gəlmişlər. Yəni onlar yaradılan daxili siyasi, ideoloji, mənəvi, mədəni və s. şəraitdə vətənpərvər ruhda tərbiyə olunmuşlar ki, bu da çox qiymətli yeni siyasi mənadır!
İlham Əliyevin vurğuladığı həmin prosesdə Azərbaycan cəmiyyətində multikultural dəyərlərin dövlət siyasəti səviyyəsinə yüksəldilməsi ayrıca yer tutur və rolu əvəzedilməzdir. Məsələ ondan ibarətdir ki, İlham Əliyev cəmiyyətin bütün təbəqələri ilə ünsiyyətdə onları vahid Azərbaycan xalqının, mədəniyyətinin, mənəvi-əxlaqi dəyərlərinin eyni hüquqlu təmsilçiləri olduqlarına inandırmışdır. Bunu Prezident şəxsi davranış nümunələri ilə sübut etmişdir! Tədqiqatçıların fikrincə, müasir mərhələdə liderin şəxsiyyət kimi legitimliyinin əsas şərti şəxsi nümunədir!
Deməli, İlham Əliyevin multikulturalizm konsepsiyasında aparıcı rolu Azərbaycan cəmiyyətinin tamlığının, bütövlüyünün təmini və bu keyfiyyətdə daxili ziddiyyətsiz inkişaf edə bilmə potensialının daim reallaşması oynayır. Multikulturalizm bu anlamda hər kəsin istədiyini edə bilməsi kimi deyil, dövlətçilik maraqlarının üstün tutulduğu bir şəraitdə hər bir vətəndaşın toplumun birliyi, tamlığı və inkişafı üçün eyni hüquqlara sahib olmasını nəzərdə tutur. Buna mədəniyyət, dövlət və hakimiyyət–xalq birliyi də demək olar. Onun başlıca hədəfi isə XXI əsrin kreativ vətəndaş cəmiyyətini yaratmaqdan ibarətdir!
Lakin İlham Əliyev liderliyində yeni daxili sosial-mədəni-ideoloji dəyərlərin (mənaların) yaradılması bunlarla məhdudlaşmır. Dünya liderlik təcrübəsində nadir sayıla biləcək və dərin fəlsəfi, siyasi-nəzəri anlamı olan daha bir xüsusiyyət də vardır. Məsələ ondan ibarətdir ki, İlham Əliyevin daxil üçün nəzərdə tutulmuş yeni siyasi mənaları real olaraq milli dövlətin sərhədlərini aşaraq regional və qlobal miqyaslarda yeni mənaların yaradılması prosesinə ciddi təsir göstərmişdir. Həmin məqam İlham Əliyevin yeni lider kimi əvəzolunmaz siyasi-diplomatik və xarizmatik özəlliyini təşkil edir (onu şəkilləşdirir, məzmunlaşdırır). Fəlsəfi-sinergetik kontekstdə obrazlı ifadə etsək, İlham Əliyev Avrasiya məkanında yeganə liderdir ki, daxili yeni siyasi mənaları sistemli, səmərəli və konkret nəticə verə biləcək konsepsiya statusunda dövlətlərarası münasibətlərin təşkili, mexanizmləri və məzmunu miqyasına nəzəri və praktiki proyeksiya edə bilmişdir!
Bunun üçün Azərbaycan Prezidenti öz siyasi fəaliyyət interfeys sahəsini daha da genişləndirmişdir. Konkret olaraq, İlham Əliyev Azərbaycanın lideri kimi fəaliyyəti ilə regional və beynəlxaq təşkilatlarda Azərbaycanın liderliyini təmin edə biləcək siyasi, diplomatik əməkdaşlığın praktiki formatlarını tətbiq etməyin mexanizmlərini sinxronlaşdırmışdır. Bu faktorlar Azərbaycana liderliklə Azərbaycanın liderliyinin İlham Əliyev siyasi fəaliyyətinin interfeys sahəsində mühüm yeni geosiyasi, lideroloji və siyasi-diplomatik mənalarından biridir. Hələlik Avrasiyada bu nəticəyə kimsə nail ola bilməmişdir.
Yuxarıdakı təhlildən belə nəticə hasil olur ki, İlham Əliyev daxili yeni siyasi mənaları konsepsiya statusunda dövlətlərarası münasibətlərə uğurlu proyeksiya etmək üçün regional və beynəlxalq təşkilatlarda, bir sıra qlobal xarakterli layihələrdə Azərbaycanın liderliyini (ən azından aparıcılığını) təmin etməyi əsas mexanizm kimi götürmüşdür. Bu seçimin səmərəsi göz qabağındadır! Azərbaycan Cənubi Qafqazın regional lideri və bir sıra regional və qlobal təşkilatların (Qoşulmama Hərəkatı, Türk Dövlətləri Təşkilatı) aparıcı dövləti kimi beynəlxalq aləmdə öz yerini möhkəmlətmişdir.
Beləliklə, İlham Əliyevin yeni daxili sosial-mədəni-ideoloji dəyərlərin (mənaların) yaradılması istiqamətində gördüyü işlər iki mühüm tezisi formalaşdırmağa imkan verir. Birincisi, Prezident İlham Əliyev azərbaycançılıq ideologiyasını daha da zənginləşdirdi, Azərbaycan xalqının, dünya azərbaycanlılarının vahid ideya ətrafında daha sıx birliyini, milli həmrəyliyimizi təmin etdi. İkincisi, İlham Əliyev daxili yeni siyasi mənaların (dəyərlərin) beynəlxalq miqyasda nəzəri və praktiki tətbiq edilə bilməsi üçün onları daha geniş geosiyasi, siyasi, diplomatik, iqtisadi məkana proyeksiya edə bildi. Bu zaman bir siyasi lider kimi konkret olaraq regional və qlobal təşkilatlarda fəaliyyəti proyeksiyanın əsas mexanizmlərindən birinə çevirdi!
Bununla biz Prezidentin 20 illik fəaliyyətinin dinamikasına daha geniş kontekstdə fəlsəfi yanaşmaq üçün elmi və metodoloji əsas əldə etmiş oluruq.
Yeni geosiyasi dəyərlər
Cəmiyyət və dövlətin daxili vəziyyəti üçün yaradılan yeni siyasi mənaların mühüm proyeksiya istiqamətlərindən birini Azərbaycan Prezidentinin regional və qlobal miqyaslarda fəaliyyət üçün yaratdığı yeni geosiyasi dəyərlər təşkil edir. Həmin dəyərlər (yeni mənalar) sırasında “Bakı prosesi”ni, Humanitar Bakı Forumunu, Azərbaycanın Cənubi Qafqazın geosiyasi, nəqliyyat-loqistika və energetik “kəsişmə məkanı”na çevrilməsini, Qafqaz platformasını, “3+3” formatını, Avropa İttifaqı ilə imzalanan müxtəlif əməkdaşlıq sazişləri çərçivəsində yaradılan əməkdaşlıq formatlarını və digərlərini göstərmək olar.
Bu dəyərlər, sadəcə olaraq, Prezidentin təşəbbüsü və fəallığı ilə yaradılan geosiyasi mahiyyətli nəzəri-siyasi strukturlar deyildir. Onların dərin daxili məntiqi və konkret geosiyasi hədəfləri mövcuddur. Deyək ki, “Bakı prosesi” siyasi-diplomatik müstəvidə dünyanın çox sayda siyasətçisini, liderini, mütəxəssisini, KİV nümayəndələrini, iş adamlarını, diplomatlarını aktual regional və qlobal geosiyasət problemləri üzrə vahid platformada müzakirəyə cəlb etməyi nəzərdə tutmuşdur. Bu platforma çərçivəsində keçirilən tədbirlər göstərmişdir ki, “Bakı prosesi” həm Azərbaycanın mühüm məsələlərdə geosiyasi duruşunu, həm regional miqyasda bir sıra qüvvələrin pozucu fəaliyyətini, həm də qlobal miqyasda qarşılıqlı faydalı əməkdaşlığın konkret aspektlərini anlamaqda olduqca faydalıdır. Bu çərçivədə aparılan müzakirələr müxtəlif sferaların ortaq geosiyasi baxış bucağına gətirilməsi üçün səmərə vermişdir.
Eyni məntiqlə Bakı Beynəlxalq Humanitar Forumu haqqında fikir bildirmək olar. Bu forum Avrasiya məkanında siyasətdə humanitarlığı, humanizmi, qarşılıqlı yardımlaşmanı, insanlar üçün humantiar aspektin təmin edilməsinin böyük əhəmiyyətini anlamaq, yenidən dəyərləndirmək və praktiki tətbiq etmək baxımından mühüm yenilikdir. Bakı forumu böhranlı situasiyalarda (məsələn, pandemiya mərhələsində) çoxlu sayda siyasətçi, diplomat, iş adamı və s. sahənin təmsilçiləri üçün mayak rolunu oynamışdır. Siyasətdə humanitarlığın İlham Əliyev nümunəsinin milyonlara anladılmasında vacib faktor olmuşdur.
Azərbaycanın Cənubi Qafqazın geosiyasi, nəqliyyat-loqistika və energetik “kəsişmə məkanı”na çevrilməsi ayrıca təhlilə ehtiyacı olan geniş mənalı yeni dəyərdir. Bu, İlham Əliyevin dövlət başçısı–lider kimi şəxsi liderliyinin regional miqyasda dövlətin liderliyini təmin etmək fəaliyyətinə müncər edilməsidir. İlham Əliyevin bu nümunəsi də nadir hallarda rast gəlinən məqamdır. Məsələ ondan ibarətdir ki, hazırda dünyanın çox sayda filosof və politoloqları şəxsi liderliklə dövlət liderliyi arasında bir-birini qarşılıqlı tamamlamanın vahid kriteriyalarını müəyyən edə bilmirlər. Deyək ki, ABŞ-ın dövlət kimi liderliyini onun prezidentinin liderliyi təmin edə bilmir. Baxmayaraq ki, ekspertlər Amerika Prezidentini, məsələn, Donald Trampı güclü lider kimi təqdim edirdilər. Arçi Braun bu aspekti yaxşı təhlil etmişdir və göstərmişdir ki, söhbət faktiki olaraq şəxsi liderliklə dövlət liderliyi arasında yaranmış “uçurum”dan gedir. Cəmiyyətin güclü saydığı lider dövləti lider edə bilmir.
Eyni vəziyyət müasir Avropa siyasi-politoloji fikrində yer alır. Avropalı araşdırmaçılar bütövlükdə Avropada liderlikdə ciddi böhranın meydana gəldiyini və hələ vəziyyətdən çıxış yolunun tapılmadığını vurğulayırlar. Onlar problemi məhz Avropada dövləti lider edə biləcək elə güclü liderin yoxluğu kontesktində qoyurlar. Bunu Böyük Britaniya, Fransa və Almaniya nümunəsində izah edirlər. Bu güclü dövlətlərdə özlərini güclü hesab edən liderlər praktikada dövlətlərini lider edə bilməmişlər və bu məsələ üzərində bir-biri ilə çəkişməkdədirlər.
Beləliklə, milli, regional və qlobal miqyaslarda uğurlu liderliyin fəlsəfi-sinergetik təhlil etdikdə İlham Əliyevin yeni siyasi dəyərlər (mənalar) yaratmaq kontekstində, sözün həqiqi mənasında, siyasi inqilabi sıçrayış etdiyinə tam əmin oluruq. Bu siyasi liderlik reallığının fonunda öncəki məqalədə vurğuladığımız mühüm tezislərdən olan - “...2003-2023-cü illər... Azərbaycan xalqının həyatında silsilə qələbələr, misli görünməmiş yüksəliş və tərəqqi illəri olmuşdur”, cümləsinin fəlsəfi-sinergetik və praktiki-siyasi anlamı daha geniş spektrdə işıqlanmış olur. Bu qənaətin işığında İlham Əliyev liderliyinin yeni siyasi mənaları (və ya dəyərləri) kimi daxili siyasi yeniliyi konsepsiya statusunda proyeksiyasının məntiqi fonunda Qafqaz platforması, “3+3” formatı və Avropa İttifaqı ilə imzalanan müxtəlif əməkdaşlıq sazişləri çərçivəsində yaradılan əməkdaşlıq formatlarının təhlilinə çalışaq.
(Davamı var)
Füzuli QURBANOV,
XQ-nin analitiki,fəlsəfə elmləri doktoru
"Xalqqazeti.az"